Σήμα VS Εμπορική Επωνυμία

Σήμα VS Εμπορική Επωνυμία

Ο εννοιολογικός διαχωρισμός και η ανάγκη συνύπαρξης τους.

Επικρατεί στον επιχειρηματικό κόσμο η λανθασμένη αντίληψη ότι το σήμα μιας επιχείρησης ταυτίζεται αναγκαστικά με την επωνυμία της και ότι η καταχώρηση της δεύτερης στο οικείο Επιμελητήριο αρκεί για την εξασφάλιση και την κατοχύρωση του σήματος. Είναι αναγκαίο, λοιπόν, να διευκρινιστεί η διαφορετικότητα των δύο αυτών εννοιών, μέσα από τη διακριτή λειτουργία και τον ρόλο τον οποίο επιτελούν σε μια επιχείρηση .

Εμπορική επωνυμία

Εμπορική επωνυμία είναι το όνομα µε το οποίο εμφανίζεται ο έμπορος στις συναλλαγές του και αποτελεί διακριτικό γνώρισμα του φορέα της επιχείρησης. Κάθε έμπορος είναι υποχρεωμένος να έχει εμπορική επωνυμία.

Ο σχηματισμός της εμπορικής επωνυμίας είναι αναγκαίο να πληροί τις συγκεκριμένες προδιαγραφές που θέτει ο νόμος. Εάν πρόκειται μεν για φυσικό πρόσωπο, η εμπορική επωνυμία σχηματίζεται από το αστικό όνομα του εμπόρου. Εάν πρόκειται για εταιρεία ο σχηματισμός της επωνυμίας ακολουθεί διαφορετικούς κανόνες ανάλογα με το είδος αυτής.

Σήμα

Σήμα, σύμφωνα με το νόμο, θεωρείται κάθε σημείο, λέξη, απεικόνιση ή και ο συνδυασμός τους, που έχει ως προορισμό την διάκριση της προέλευσης των προϊόντων ή των υπηρεσιών από ορισμένη βιομηχανική, γεωργική ή κτηνοτροφική επιχείρηση, καθώς και των αντικειμένων εμπορίας από ορισμένη εμπορική επιχείρηση.

Το σήμα, λοιπόν, διακρίνει τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες μιας επιχείρησης και είναι ένα διακριτικό γνώρισμα διαφορετικό από την επωνυμία που διακρίνει τον φορέα της. Η διακριτική αυτή λειτουργία, αφορά στην ικανότητα του σήματος να εξατομικεύει ένα συγκεκριμένο προϊόν ή υπηρεσία από άλλα όμοια προϊόντα ή υπηρεσίες και μετά τη νόμιμη κατοχύρωση του παρέχει στο δικαιούχο του το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης με κάθε τρόπο.

Με την εναπόθεση δε του κατάλληλου σήματος πάνω στα προϊόντα μιας επιχείρησης εξασφαλίζεται αποτελεσματικά και η διαφήμιση αυτών. Ένα ισχυρό και πρωτότυπο εμπορικό σήμα δημιουργεί αναγνωρισιμότητα στον φορέα του, αυξάνοντας την εμπιστοσύνη του καταναλωτή στο πρόσωπο του και ακολούθως στα προϊόντα και στις υπηρεσίες του, δίνοντας του ένα μοναδικό προβάδισμα σε σχέση με τον ανταγωνιστή του.

Η κατοχύρωση του σήματος

Με αυτό τον τρόπο το σήμα καθίσταται ένα εργαλείο, πολύ σημαντικό στα χέρια του επιχειρηματία, ικανό να διακρίνει τα προϊόντα του στην αγορά και να διεγείρει την προσοχή του καταναλωτικού κοινού σε αυτά, προσελκύοντας νέους πελάτες και ενδυναμώνοντας τη σχέση με τους παλιούς. Σήμερα, καθίσταται πιο πολύ αναγκαία από ποτέ η κατοχύρωση του εμπορικού σήματος, με την πληθώρα των καταναλωτικών αγαθών που κυκλοφορούν στην αγορά και με την προσφορά των πολυάριθμων υπηρεσιών που παρέχουν οι ποικίλες επιχειρήσεις.

Η κατοχύρωση του σήματος παρέχει τη δυνατότητα στον επιχειρηματία να εναντιωθεί νομικά στην όποια αντιποίηση του ονόματος του από ανταγωνιστή του. Ο δικαιούχος έχει το δικαίωμα να εγείρει αγωγή ενώπιον του Μονομελούς Πρωτοδικείου, αξιώνοντας άρση και παράλειψη της προσβολής στο μέλλον, ακόμα και αποζημίωση, σε περίπτωση ζημίας από υπαιτιότητα. Μπορεί επίσης να αιτηθεί και τη λήψη ασφαλιστικών μέτρων.

Η σχετική διοικητική διαδικασία γίνεται στο Υπουργείο Ανάπτυξης και είναι σημαντικό να κινείται από έναν δικηγόρο πνευματικής ιδιοκτησίας που δύναται να διασφαλίσει ότι το επιλεγέν σημείο έχει διακριτική ικανότητα και δεν συγκαταλέγεται σε αυτά που δεν μπορούν να αποτελέσουν σήμα, όπως ενδεικτικώς οι υβριστικές λέξεις, οι δηλωτικές του προϊόντος, της ποιότητας, της ποσότητας, της αξίας, της γεωγραφικής προέλευσης, οι κοινόχρηστες λέξεις, ότι η δήλωση γίνεται δεόντως και ότι έχει διεξαχθεί προηγουμένως διεξοδική έρευνα που επαληθεύει ότι το εμπορικό σήμα δεν έχει καταχωρηθεί από οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο ή εταιρεία, ώστε να εγκριθεί εντέλει από την Διοικητική Επιτροπή Σημάτων.

Για τους Έλληνες επιχειρηματίες  δε που δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό παρέχεται η δυνατότητα να καταθέσουν αίτηση στη Χώρα τους, για κατοχύρωση των σημάτων τους στο εξωτερικό, σε ενωσιακό ή διεθνές επίπεδο. Για την αποτελεσματική διασφάλιση του σήματος, αναγνωρίζοντας την αξία της προστασίας του στον επιχειρηματικό κόσμο, έχουν φροντίσει τόσο οι χώρες – μέλη του Παγκόσμιου Οργανισμού Διανοητικής Ιδιοκτησίας (W.I.P.O.), όσο και τα κράτη – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (E.U.I.P.O.).

Συμπέρασμα

Καθίσταται, λοιπόν, αντιληπτό ότι η κατοχύρωση του σήματος διακρίνεται από την καταχώρηση της εμπορικής επωνυμίας, αλλά αποτελεί στην πραγματικότητα αναγκαίο παρακολούθημα της. Αποτελεί μια επένδυση για την επιχείρηση, προστατεύοντας τα ίδια τα δικαιώματα της επωνυμίας της, αποκλείοντας τον σφετερισμό της αξίας της από τους ανταγωνιστές με την τυχόν παράλληλη χρήση της. Ισχυροποιεί και εδραιώνει την επιχείρηση, προσδίδοντας της υπέρτερη εμπορική αξία και διασφαλίζοντας ένα σημαντικό μέρος του κεφαλαίου της και διαμορφώνοντας παράλληλα ένα μοναδικό δίαυλο επικοινωνίας με τον καταναλωτή.

Χρησιμοποιώντας αυτή τη φόρμα σχολίων συμφωνείτε με την αποθήκευση και διαχείριση των δεδομένων σας από αυτόν τον ιστότοπο.

Στην Online Law δεσμευόμαστε να προστατεύουμε το απόρρητό σας, σύμφωνα με την Πολιτική Απορρήτου μας.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Χρησιμοποιώντας αυτή τη φόρμα σχολίων συμφωνείτε με την αποθήκευση και διαχείριση των δεδομένων σας από αυτόν τον ιστότοπο.

Στην Online Law δεσμευόμαστε να προστατεύουμε το απόρρητό σας, σύμφωνα με την Πολιτική Απορρήτου μας.